Huurders van WOONCOMPAS worden opgeroepen tot melden schimmel in woning
De afgelopen weken komen er steeds meer klachten binnen bij de fractie van Echt voor Ridderkerk (EvR) over woningen waar zwarte schimmel woelig teelt en waar de échte oorzaak niet door WoonCompas wordt aangepakt.
In dit artikel ziet u een aantal foto’s van een huurder die al geruime tijd last heeft van zwarte schimmel. En in zulke mate dat het ongezond is om hier nog te kunnen blijven slapen. Twee van de drie slaapkamers zijn compleet vergeven van zwarte schimmel. Op aanraden van EvR is er contact met de huisarts gezocht. Die heeft onmiddellijk een brief geschreven, dat dit met grote spoed moet zijn opgelost vanwege gezondheidsklachten. EvR heeft eerder deze week al contact gezocht met de GGD Rotterdam-Rijnmond over deze zaak.
Medio vorige maand publiceerden wij van Echt voor Ridderkerk al over de vele klachten van bewoners aan de Spuistraat over het (lakse) optreden van onder andere WoonCompas daar waar het ging om diverse soorten overlast, onveiligheid en verpaupering van de buurt. EvR ontving daarop nog veel meer klachten van bewoners uit Bolnes en andere wijken van Ridderkerk. Opvallend daarbij was dat diverse huurders met grote regelmaat enorm last hebben van zwarte schimmel in hun woning. Aangezien wij kwalitatief goede woningen hoog in het vaandel hebben staan; steunen wij onder andere de huurders van WoonCompas.
Aanpak WoonCompas
Na melding van de schimmel klachten door huurders aan de woonstichting wordt er niets tot nauwelijks iets aan gedaan om de échte oorzaak weg te nemen. Soms wordt er een schoonmaakbeurt uitgevoerd, om de schimmel weg te krijgen, en vervolgens wordt er een nieuw laagje verf op de muur of het plafond aangebracht. En klaar is Kees. Maar niets is minder waar. Na verloop van tijd komt de schimmel gewoon weer terug. Oorzaak is bijna altijd dat de muren teveel vocht bevatten. Reparaties daartoe worden niet of onvoldoende uitgevoerd, waardoor de klachten blijven bestaan. Na herhaaldelijk melden bij WoonCompas word je als vervelend bestempeld en afgesnauwd door de telefoniste (door opname te bewijzen). Een gemiste kans vindt EvR om iets aan nazorg en klanttevredenheid te doen. Dit moet en kan gewoon anders, aldus Cora van Vliet en Jim Kloos van Echt voor Ridderkerk.
Onderzoek onder inwoners
Echt voor Ridderkerk roept alle huurders van WoonCompas met soortgelijke klachten op om contact met ons op te nemen om dit te melden. EvR doet hier momenteel onderzoek naar en zal met de resultaten richting WoonCompas stappen om hen namens deze huurders om échte oplossingen vragen. EvR schroomt niet om verdere maatregelen te treffen, wanneer dit nodig blijkt te zijn. Ook actie richting de Gemeentelijke Gezondheidsdsienst (GGD) is reeds ondernomen! En op ons advies is de huisarts inmiddels ook betrokken.
Contact opnemen
U kunt uw klacht(en), bij voorkeur voorzien van foto’s, melden aan info@echtvoorridderkerk.nu. Ook kunt u persoonlijk contact opnemen met Cora van Vliet (cora.vanvliet@echtvoorridderkerk.nu of 06 5516 8311) of met Jim Kloos (jim.kloos@echtvoorridderkerk.nu of 06 4201 9860). Wanneer gewenst, wordt uw melding geheel anoniem behandeld. Blijf niet langer een slachtoffer, maar kom in actie. Samen met ons!
Leave a Reply